Friday 12 July 2013

cetusan, random thoughts


Cetusan #1
Our problem today is not the problem of quantity. Berbanding bangsa-bangsa lain yang workaholic dan melihat ramainya anak-anak sebagai beban, dunia Islam tidak pernah berhenti dari menjadi penyumbang populasi yang stabil di seluruh dunia. Kini dengan jumlah lebih kurang 1.6 bilion muslim seluruhnya, agak tidak masuk akal bagaimana kita boleh dipermainkan sesuka hati oleh para musuh Islam. Seharusnya mereka takut dengan bilangan kita bukan? Sewajarnya mereka menjauhkan tangan dari cuma 'menyentuh' atau mess up dengan mana-mana muslim bukan? Tapi  hakikat yang tak pernah berubah dari dulu hingga sekarang tetap sama, yakni Islam sentiasa naik dengan kualiti, bukan dengan kuantiti.


Cetusan #2
Daripada Abu Hurairah Abd al-Rahman ibn Sakhar radhiyallaahu ‘anhu, beliau berkata, aku mendengar Rasulullah bersabda, “Apa yang aku larang kamu daripadanya, hendaklah engkau jauhkan diri daripadanya. Apa yang aku perintahkan kamu terhadapnya, maka hendaklah kamu lakukan ia dengan sepenuh kemampuan kamu. Sesungguhnya umat yang terdahulu daripada kamu, mereka menjadi binasa disebabkan oleh banyak persoalan mereka, serta khilaf perselisihan terhadap Nabi-nabi mereka” [Hadith riwayat al-Bukhari dan Muslim]

Kata k.wf lewat whatsapp:
"Ma'thurat tu cm lindungi kita utk separuh hari yg pnjang. Dr perkara2 yg besar kan. Dr fitnah, hutang, kesedihan, ditetapkan iman.. N macam2 lg. Doa harian pelengkap aktiviti kita. Dahsyatkan tatatertib yg diajar oleh Islam.. teliti! Kalau pernah buka Hisnul Muslim, doa berkaitan hujan je ada 6. Dari nampak hujan, masa hujan, lepas hujan, ribut.."

Kata Hudarshad pula:
Al-Taubah ayat 59 "Bagi Sesiapa yg redha dgn apa yg diberikan kpdya nescaya mrk berkata cukuplah Allah dan Rasul utk kami" Syukur kita ada Tuhan. Kita ada pegangan. Kita ada tokoh ikutan. Kita ada agama yang boleh bimbing kita, dari celik mata hingga pejam kembali. Hidup kita patut tak sukar. Complete model Rasulullah tunjuk.
1-Tinggal lagi, diri sendiri. Bila mau revolusi?
2-An ummah is made out from each and every single soul. Bayangkan kalau tiap satu antara mereka - seluruh hidupnya terpandu dari segenap aspek. sangat cantik kalau semua orang mengamalkan deen ini seluruhnya. And then we shall not have to rant on qualities again!

No comments:

Post a Comment