Friday 15 July 2011

She's dear

Sister tu cakap (mafhumnya):


"Fatimah, jgn terkejut la kalau mengulang hafalan tu nanti lebih susah dari menghafal pada kali yang pertama. Kadang-kadang masa mengulang, nt akan rasa seolah-olah cam nt tak pernah hafal pun ayat-ayat tu. Dan boleh jadi seolah-olah cam nt bukan mengulang, tp menghafal semula"

"Ust ana cakap, memang sangat pelik la kalau orang menghafal al-qur'an, tak nangis"

"Mula-mula masa menghafal, memang kita akan belek Qur'an ke belakang dan cakap: "banyaknyaaa nak kena hafal!" Tapi kan mah, bila hafalan kita dah sampai ke depan2 kita akan cakap "waaaah, semua nii (yg dah dihafal), aku kena jaga sepanjang hayat!"

"Nt tau tak, kat libya, kebanyakan orangnya menghafal Qur'an. Sampai ke satu tahap an, dorang takkan tanya: "awak hafal qur'an ke tak?" Tapi dorang akan tanya: "Berapa juzu' awak hafal?". Kalau nt kena tanya macam tu, jangan cakap "saya bukan hafizah", tapi cakaplah "alhamdulillah, saya dah hafal satu juzu' setengah contohnya" (dalam masa sama, tambah la hafalan). Pada orang-orang kat sana (Libya), dorang rasa yang seorang muslim tu nak tak nak mesti hafal jugak Qur'an tak kisah banyak mana. Dan dorang sendiri, tak kisahlah kerja tukang jahit ke, kerja tinggi-tinggi ke, tapi yang penting, sebagai seorang muslim, dorang kena jugak hafal Qur'an."

"Macam mana ek nak cakap.. benda ni kalau nt nak, kena berkorban sikit la"

"Mah, wallahi ana nak sangat nt menghafal!"

[Khamis, 14072011 Masjid & HS Kafe]

Kawan macam ni, macam mana tak sayang?

 
Allahumma, bless her and bless us all.
Accept from her, and accept from us all.
Ameen ya Rabb!

p/s: org kata, kawan yg baik ialah yg dgn melihatnya sahaja, kita teringat Allah. sila bantu saya utk jadi seorang kawan yang bila dilihat teman-temannya, mrk teringatkan Allah..huhu

4 comments:

  1. salam.

    she's veeeeryy dear.
    ana jumpa sekali dua je pun dah tertarik dengan dia.
    praise be to Allah kerana mengurniakan kita with such a beauty :)
    hingga ke syurga iAllah ukhuwwah ini.
    allaahyubaarikfiikum

    -syaimaa'-

    ReplyDelete
  2. huhu jeles dgn org libya.
    kuatkan hati utk hafal quran, do'akan ana juga;)

    ReplyDelete
  3. syaimaa': ameen, wa feeki barakallah :)

    hanani: :))

    k.syaz: itula. huhu. di libya dan di tmpt2 tertentu, komuniti/msykt islam di sana dah mampu/berjaya hidupkan bi'ah di mana org2 di dalamnya merasa bahawa hafal qur'an tu penting. mungkin di sini, kita lebih kpd rasa dpt baca qur'an dgn baik dan khatam sekali setahun tu dah cukup baik. jd, peranan kita lah utk hidupkan bi'ah dan rasa pentingnya menghafal qur'an pd adik-beradik, kawan2 & org2 sekeliling kita. moga bila kita motivate org lain & jd contoh yg baik, pahalanya besar dan tak putus sampai bila2 :)

    ReplyDelete