Sunday 3 July 2011

kakak-kakak dari Holland

Singgah masjid lepas trip ke Sg Pisang.
Naik level 3 sekali dengan sekumpulan kakak-kakak tinggi berkulit putih yang majoriti berskirt dan semuanya menjinjit beg kertas warna hijau muda. Pelik melihat mereka. Nampak sister Yaman yang tak-ingat-namanya +_+ bercakap di hadapan sebaik saja mereka berkumpul di ruang level 3 dalam keadaan berdiri. Pergi periksa suis kipas sekejap. Semua terbuka tapi kipasnya tak menyala. Dalam hati sedikit kesal. Kalau kita yang Asia ni pun kepanasan dalam masjid tak berkipas, apatah lagi kakak-kakak mat saleh ni. Ternampak Nadia dan terus tarik ke tepi:
-What's happening here?
-Oh, they come from Holland. They are here for students' exchange programme.
-Ah, they're exchanging with IIUM students?
-No, they exchange in other university but just today they are here
-I see, so now they're visiting this mosque then?
-Yes

Duduk, dan lihat saja reaksi kakak-kakak itu. Kemudian terdengar sister Yaman cakap: "You can look around the mosque if you wish. And you might be able to find some Qur'an with English translation inside here." Tapi nampak kakak-kakak tinggi tak bergerak. Ada dua tiga orang yang pakai selendang cukup lilit kepala. Mereka semua berdiri saja tepi palang sambil lihat-lihat bahagian bawah masjid. Suasana masjid waktu itu sedikit gelap (hari dah petang, dan sebelah paginya hujan; jadi cuaca mendung) dan pantulan cahaya dari bahagian atap masjid terbias kehijau-hijauan. Saya fikir, suasana waktu itu cukup tenang untuk refleksi. Dalam hati, sangat berharap mereka beroleh hidayah. Rasa macam mahu saja pergi ke tengah-tengah mereka dan terus perkenalkan Islam, tapi rasa macam tak proper pula kerana mereka ada guide dan mungkin akan mengejutkan kalau tiba-tiba orang luar datang dengan approach sebegitu.

Habis 'babak' ini, ceritakan pada seseorang tentang kehadiran kakak-kakak tinggi ke masjid petang tadi. Pandangan orang itu, sepatutnya kalau dah tak sempat nak slow talk dan berkenal-kenalan dengan mereka, direct saja hint-kan dengan Islam. Contohnya, datang dan terus cakap: Beautiful masjid, isn't it? Beautiful God too. Why not become a muslim? :D Saya kata, bimbang situasi spt ini dikira tak berhikmah. Kata orang itu: Eh, awak mana tau. Kut la orang tu jawab: Sure, I've been waiting to become a muslim but nobody asks me!

Huhu. Sangat berharap untuk jadi da'iyah yang lebih praktikal, mampu membaca keadaan & memberi segala sesuatu dengan hikmah yang terbaik. Dan untuk kakak-kakak Holland yang tak kesampaian hajat utk berkenalan & berdakwah dgn mrk, moga beroleh hidayah. Ameen ya rabb!
=rasa macam bertambah lagi beban tanggungjawab.
>_< may Allah forgive me

No comments:

Post a Comment