Friday 29 June 2012

An Attempt to Re-


I want it to be cold, not icy.
I want it to be warm, not sunny.

Benarlah, hati (qalb) itu sifatnya berbolak-balik. Iman pula selalu turun dan naik. Bila terjatuh dalam lembah kefuturan, sedarlah hakikat kelemahan seorang hamba dan betapa mahu merengek meminta agar nasib ini tak diserahkan kepada diri sendiri walaupun dalam kadar sekelip mata. Biarlah segalanya di bawah tadbiran dan penjagaan Allah yang Maha Sempurna. Allah... redhailah kami sebagai hambaMu.


-1-
Kalau stress, macam-macam kita boleh buat untuk kurangkan tekanan. Cari makanan kegemaran, makan sampai nak muntah. Buka tv, lupakan kerja dan tonton hiburan sambil gelak sorang-sorang. Sorok bawah bantal, tidur sampai hepi. Keluar ke lapangan, lari sampai nak pengsan. Tapi.... benarkah semua itu solusi? Kalau masalahnya timbul dari keladak hati (yuck!), macam mana nak baiki?

kenalah transfer hati pada Pemilik Hati untuk rawatan kelas pertama

-2-
"Sesunguhnya manusia itu diciptakan bersifat keluh-kesah. Apabila ditimpa kesusahan, ia bersifat resah gelisah. Dan apabila diberikan kesenangan, ia bersifat bakhil lagi kedekut. Kecuali orang-orang yang mengerjakan solat" (Al-Maarij 70: 19-22)

-3-
Bagaimana mungkin engkau mengeluh terhadap tarbiyyah sedangkan tarbiyyahlah yang telah membentuk engkau hingga jadi begini. Adakah engkau lupa bahawa cita-cita engkau, ingin hidup di atas landasan iman, dan membiarkan dirimu dibentuk dengan sibghah Allah?

"Celupan Allah (yang mencorakkan seluruh kehidupan kami dengan corak Islam); dan siapakah yang lebih baik celupannya daripada Allah?" (Al-Baqarah 2: 138)

-4-
Selemah-lemah rumah ialah rumah labah-labah.
But... the 'problem' with spiders are they keep on rebuilding their webs.
Tanpa jemu, dan tanpa henti. Sebab dari situ sumber makanannya, bekal tenaganya - maka seribu kali pun ia sanggup bina semula.

-5-
Bertuahnya jadi orang beriman, sebab segala kesulitan akan ada solusi. Jawapannya satu tak banyak - hanya pada taqwa. "Dan barangsiapa bertaqwa kepada Allah, nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya)" (Al-Talaq 65: 2)

-6-
Allah tak memuliakan seseorang lebih dari Dia memuliakan orang-orang yang bertaqwa. Alangkah bestnya kalau dapat jadi kekasih Allah, kebanggaanNya di hadapan para malaikat yg mulia, yg berbilang sayapnya, yang dicipta daripada cahaya (Fatir: 1)

-7-
"Maka nikmatNya yang manakah yang akan kau dustakan?" (surah Al-Rahman)

*     *     *

Ok, dah tak mampu cakap apa lagi sudah speechless T_T
Allah, matikan kami dalam iman & sudilah redhakan ke atas kami... krn jika bukan disebabkan redhaMu, maka apalah lagi yg mampu kami harapkan dari kehidupan yang singkat di atas muka bumiMu ini...

untuk pergi ke tempat secantik syurga, hati pun perlu cantik &
dihiasi dengan perkara-perkara indah yg Allah suka. innallaha jameel, yuhibbul jamaal!


I will keep on walking insyaAllah. It can't be too far anymore, anyway.
Untuk membawa bebanan yang berat, aku perlu menjadi sekuat mereka yang terdahulu yang pernah memikulnya. Meneladani, mengkoreksi dan belajar tanpa pernah henti insyaAllah... I just CAN'T give up!

No comments:

Post a Comment