Monday, 25 June 2012

Mesir! Mesir! Morsee! ^_^

Sesungguhnya satu-satu catatan tentang peristiwa bersejarah itu amatlah penting (belajar hakikat ni masa kelas History of the U.S. bersama Sir Kopanski). Oleh itu, bersempena dgn kemenangan Dr. Morsi sebagai Presiden Mesir 2 hari lepas (24/6/2012) -walaupun ramai yg dah buat post khas tentangnya- saya tetap rasakan ada manfaatnya -di peringkat saya sebagai individu- untuk menyemarakkan lagi berita kemenangan ini dan menggembar-gemburkannya serata alam. Manakan tidak, ini sejarah baru utk umat Islam yang telah sekian lama dipagut kepahitan! Metod yg saya pilih mudah saja - sekadar memilih kompilasi beberapa bahan berkaitan situasi sebelum, semasa dan selepas kemenangan beliau untuk dimasukkan ke dalam blog. Selain itu, saya selitkan juga kata-kata/komentar yang menarik dari FB pasca kemenangan Al-Syeikh Morsi, insyaAllah :)
'Ala kulli hal, mari bertaaruf ringkas dulu dengan presiden baru ini...


CALON SOKONGAN KITA:
Dr. Mohamed Morsi, Egypt's first freely elected civilian President

Wanita Pertama Mesir

  • Najla 'Ali atau lebih dikenali sebagai Ummu Ahmad (bersempena dengan nama anak sulungnya Ahmad) telah dilahirkan pada 1962. Berkahwin dengan Mohammad Morsi ketika berumur 17 tahun. 
  • Melanjutkan pelajarannya di bidang 'translation' di USA ketika menemani suaminya yang juga sedang melanjutkan pelajaran.
  • Pernah bertugas sebagai seorang penterjemah yang begitu komited dengan ajaran Islam. 
  • Beliau, suaminya dan 5 orang anak merupakan professional huffaz.
Komentar: Masyarakat Mesir pastinya tidak pernah melalui jalan pintas yang pendek sebelum mereka memiliki wanita seumpama Najla Ali sebagai Wanita Pertama Mereka.


TAHRIR SEBELUM KEMENANGAN
Sukar nak tengok lelaki menangis, Arab pulak tu. 
Tetapi pada hari kejadian, entah berapa banyak air mata yg telah tumpah.
Rakyat Mesir betul-betul mengharapkan keajaiban & pertolongan Allah utk
mengeluarkan mrk drpd kemelut dan bebanan rejim-rejim sebelumnya.


Zohor berjemaah di Tahrir, menanti keputusan rasmi yang akan diumum
pada jam 3pm waktu Mesir. (9 malam waktu Malaysia). Sumber 

Jalan-jalan di Mesir lengang ketika pengumuman keputusan
pilihanraya sedang berlangsung... Buat pertama kalinya rakyat Mesir benar-benar 
keluar memilih siapa yang akan memerintah mereka! (الشعب لأول مرة يختار من يحكمه)
 Sumber: FB Kulluna Khaled Said (كلنا خالد سعيد)

Sementara menunggu keputusan kemenangan... Selain bendera Mesir, 
bendera Syria & Palestin juga turut dijulang megah di Tahrir. Bak kata rakan fb saya,
"It makes my heart smile that Palestine & Syria are always represented in Tahrir"
-Aishah Schwartz


SEMASA KEMENANGAN DIUMUMKAN


Komentar Nadhirah Razak: Situasi Medan ketika meraikan kemenangan Dr. Morsi. Saya tak tahu media Malaysia beritahu apa tentang kemenangan Dr Morsee. mudah2an tak buatkan orang-orang di Malaysia risau. Alhamdulillah,keadaan masih terkawal.ada tempat khusus untuk wanita.laluan untuk wanita disediakan.bahagian lelaki dan perempuan dikawal ketat agar tidak bercampur.Ambulans memang ada stand by.sebab ramai orang awam yang pengsan.Allah Yusahhil.

Tahrir bersorak & bergema dgn takbir. Berbaloi tunggu muqaddimah
pengumuman yang berjela-jela. Berikut keputusan rasmi kiraan undi:
Mohammed Morsi received 13,230,131 votes and Ahmed Shafiq 12,347,380.
Sumber: FB Aqsa Syarif.

Mesir meraikan sebuah kemenangan dgn solat berjemaah.
Tahrir menyatukan ummah!

Kata Yasmin Mogahed berkenaan gambar ini: 
One of the most powerful and beautiful sights for me. The entire Tahrir in sujood today. Allahu akbar! How many people will experience something like this in their lifetime? How many people will experience the opening of a Sea, the humbling of a tyrant? Shouldn’t we ask ourselves why we were chosen to see it? What happened to Mubarak? What happened to Saddam? What happened to Qadaffi? All within our lifetime. Is it not a sign to wake us up? Is it not a sign of Allah’s words:

"Say: “O Allah. Lord of Power (And Rule), You give power to whom You please, and You strip power from whom You please. You honor whom You please, and You bring low whom You please. In Thy hand is all good. Verily, You have power over all things." (3:26)

How can we witness these signs and still put any hope or dependency on a political candidate? How can we see any power or might anywhere other than Allah? Truly, La hawla wa la quwat illa billah. There is no change in state, no power, no might except by Allah.


Komentar dari fb Syuhada Roslan:
Egyptians pray in Tahrir Square after Morsi, a moderate Islamist, 
is declared the country's first freely elected president.

"O ye who believe! seek help with patient perseverance and prayer; 

for Allah is with those who patiently persevere" (2:153)


Berhenti memandu & keluar dari kereta semata-mata untuk
sujud syukur. Betapa kemenangan ini sgt bererti pada mereka

Baca lagi tentang sambutan kemenangan oleh rakyat di sini.



SELEPAS PENGUMUMAN KEMENANGAN DR. MORSI



سبحان الذي نصر عبده وأعز دينه
Benarlah, segalanya mudah saja bagi Allah!
Tetapi kita perlu usaha. Oleh itu, rakyat masih menuntut sepenuh keadilan di Tahrir.
Rujuk tuntutan rakyat pasca kemenangan Dr. Morsi nnt.


وُليتُ عليكم ولستُ بخيركم ..
الكلُّ متساوون في الحقوق والواجبات ..
عن نفسي ليس لي حقوق ولكن عليَّ واجبات ..
أعينوني ما أطعتُ الله ورسوله، فإن عصيتُه فلا طاعة لي عليكم.
(
الرئيس محمد مرسي)


Gambar dikeluarkan Rabitah Al-Ikhwan bil 'Alam (رابطة الإخوان بالعالم)
tentang isteri Dr. Morsi yang digelar 'First servant of Ummah' (خادمة الشعب الأولى)
"Isteri YB Sheikh Mursi tidak bercita-cita untuk tinggal di istana presiden. Dia lebih disenangi dengan gelaran Ummu Mohammad atau Ummu Ahmad/Ukht Najla'/Hajjah dari dipanggil First Lady. Dia menegaskan dalam Islam, tiada First Lady, yang ada adalah hamba atau yang berkhidmat. هذا هو الإسلام! :)


اللهم ارزقهم الثبات والإخلاص والشهادة واجعل عليهم حرارة الشمس بردا و سلاما
do'a kita agar mereka diberi kekuatan melawan kezaliman-Nadhirah Razak


Dr. Morsi, pemimpin baru Mesir yg disenangi dan dikasihi ramai.

هل يعود حاكم المسلمين هو إمامهم في الصلاة؟ هل تحققت هذه الأمنيات في حياتنا وقبل مماتنا....الحمد لله الذي بنعمته تتم الصالحات...الحمد لله حمدا كثيرا مباركا فيه ملء السموات والأرض وملء ما شاء من شيء بعد..
-Gambar dikongsikan oleh Amira Suleiman



A crowd gathers to watch Morsi’s speech. A lot of clapping when he mentions talking points of the revolution. Sumber: FB Activists around the world for Palestine. Full speech Dr.Morsi


"Wahai Tuhan Yang mempunyai kerajaan, Engkau berikan kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki dan Engkau cabut kerajaan dari orang yang Engkau kehendaki. 
Engkau muliakan orang yang Engkau kehendaki dan Engkau hinakan orang yang Engkau kehendaki. Di tangan Engkaulah segala kebajikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu. (Ali Imran:26)


REAKSI DI LUAR MESIR
Rakyat Yaman bergembira menyambut 
kemenangan di Taghyeer (Change) Square di Sanaa.
Sumber: FB Activists around the world for Palestine

Tertulis di atas gambar:
Regardless of our wounds in Syria, we say:
Mabrook (tahniah) o people of Masr (Egypt)


Pautan video ini pula menunjukkan ketua Tentera Bebas Syria wilayah Dar'a (Kolonel Ahmed Fahd) mengucapkan tahniah di atas kemenangan Dr Morsy sebagai Presiden Mesir pertama selepas revolusi. Beliau menyatakan harapan bahawa kejayaan tersebut akan memberi sinar baru kepada kebangkitan rakyat di Syria. Tambah beliau lagi: Insya-Allah kami akan terus berjuang samada mencapai kemenangan/menempa syahid.


Gambar fb Ikhwanul Muslimin menunjukkan bahawa rakyat Israel pun 'Peduli Ummah' juga. Memahami erti keputusan rakyat Mesir memilih pemimpin baru mereka, gambar menunjukkan kesedihan di Tel Aviv sbb Dr.Morsi menang! =D Disiarkan dari Israel Channel 2: "Winning of Morsi is a black day for Israel relation with Egypt" Sumber: Activists Around The World For Palestine

Palestin & penyokongnya pula semestinyalah bergembira :)
Allah kan adil :) allahu akbar!-'Afifah Ali.


PELAJARAN PENTING UNTUK UMMAH
Benarlah... Kemantapan Syariatullah + Sunnatullah
sebagai cara utk ummah menang & bangkit.

"إن الله إذا أحب عبدا ابتلاه" 
"Indeed, If Allah loves one of His slaves, He will test him/her"
-Without Ibtila' (a test from Allah), Yusof PBUH would be sitting peacefully with his father!! BUT, with the Ibtila' he became the ruler of Egypt! Alhamdulillah always!



Sebab itulah, kena sentiasa yakin bahawa Allah TAK AKAN PERNAH tinggalkan kita selagi mana kita percaya dgn perancanganNya & yakin dgn hikmah ketentuanNya. Sekali-kali Allah yang Maha Pengasih tak akan kecewakan/persiakan hamba yang ikhlas berjuang di jalanNya. Apa yang berlaku hanyalah siri-siri ujian utk membersihkan barisan perjuangan Islam dari golongan yang menyerah, ragu-ragu, lantas berpaling tadah. Allah boleh mengangkat sesiapa shj yang disukaiNya & menghina para penentangNya. 



Bye-bye Mubarak, welcome Morsi!


Dan masa (kejayaan dan kehancuran) itu Kami pergilirkan di antara manusia (agar mereka mendapat pelajaran); dan supaya Allah membedakan orang-orang yang beriman (dengan orang-orang kafir) supaya sebagian kamu dijadikan-Nya (gugur sebagai) syuhada'. Dan Allah tidak menyukai orang-orang yang zalim, (Ali-'Imran 3: 140)


PESANAN DR. SOFWAT UNTUK MORSI

Ucapan nasihat DR.SOFWAT HIJAZI (antara aktivis revolusi yang berjuang bersama-sama rakyat, merupakan Setiausaha Agung Pemegang Amanah Revolusi "25 Januari") yg ditujukan kepada sahabatnya, Dr.Muhammad Mursi dan calon yg tewas, Ahmed Syafiq. Berikut antara terjemahan ucapan beliau (trans. Ust Malik:

"Saya ingin katakan kepada Dr.Muhammad Mursi, dengan kurniaan Allah maka Dia menganugerahkannya kepadamu, bukan kerana kepakaranmu, bukan kerana kedudukanmu, bukan kerana usahamu juga bukan kerana usaha mereka disekelilingmu. Ia adalah kurniaan Allah.

Maka hukumlah kami dengan kesaksamaan, dengan keadilan. Bertakwalah kepada Allah pada kami. Taatlah kepada Allah nescaya kami taatkanmu. Jika kamu derhaka kepada Allah, maka kami tidak akan mentaatimu.

Ambillah iktibar pengajaran dengan apa yang berlaku kepada orang sebelum kamu (Mubarak). Jadilah diri kamu orang yang mendekati Allah, nescaya Dia akan mendekatkanmu kepada rakyat. Rukuklah, sujudlah, nescaya Allah akan memberikan taufik, insya-ALLAH
. (Beliau mengesat air mata)



WARTAWAN: Dr.Sofwat, adakah boleh dikira hari ini sebagai hari kegembiraan?



Dr.Sofwat: Ya, hari gembira. Bagaimana anda boleh terbayang, kita akan peroleh Presiden yang menghafal dan menanggung kitab Allah 'azza wajal. Sudah tentu, gembira. Gembira yang teramat. Ingin saya katakan kepada orang yang memusuhi kami, sesiapa yang menghina kami, mereka yang telah mencerca kami, bahawa kami maafkan kalian, kami maafkan kalian. Kami tidak mahu apa-apa dari kalian. Apa yang kami mahu ialah kalian balik kepada agama dan membina negara kita ini.Saya tidak membenci sesiapa, tidak memusuhi sesiapa. Saya telah maafkan kepada semua. Memaafkan semua insan."



CATATAN & KOMENTAR MENARIK DARI FB
PASCA KEMENANGAN DR. MORSI

[Maher Zain] Who is watching the breaking news and sharing the happiness with millions of people :))?? I'm so happy for them wallahi :)))


[Anon] Semoga beliau sentiasa dalam perlindungan Allah, semoga rakyat mesir dpt menerima tokoh hebat ini sebagai pemimpin mereka.


[Nadhirah Razak] Tahreer 4.55pm, 24/6: Saat menanti keputusan diumumkan,masing-masing menadah tangan berdo'a pada Allah. Dengan penuh hina memohon agar Allah memakbulkan permintaan mereka. Saat kemenangan nyata berpihak di tangan al-Haq sujud syukur dilakukan beramai-ramai.senyuman dan tangisan berselang-seli.masing-masing melaungkan takbeer&tahmeed. Suara rakyat Mesir bergema kuat melaungkan "Morsee Morsee" daripada yang berada dalam pengangkutan awam juga yang berarak di sepanjang kaki lima stesen LRT menuju Medan Tahreer. Mesir mekar dengan senyuman kepuasannya setelah bertahun-tahun menderita! laungan "Tahya Misr" bersahutan,bunyi mercun memeriahkan lagi suasana.TAPI perjuangan mereka masih berterusan.Majlis Askar perlu ditumbangkan.Kerja pengislahan masyarakat bermula.semakin banyak kerja.Mereka sekarang di Medan Tahreer melaungkan :
ثوّار أحرار هنكمل المشوار
يسقط يسقط حكم العسكرى
اهنا لسه في الثورة.الثورة مستمرة


[Altimet Futty Zagorakis] Mesir.negara penuh susur galur sejarah yang dramatik dan menarik. piramid. akhenaten. cleopatra. Nabi Musa. firaun. Nabi Yusuf. kemarau 7 tahun. perang 6 hari. ikhwanul muslimin.Hasan Al-banna. thaurah 25 yanayir. dan yang terbaru,Dr.Morsi. definately salah 1 negara yang harus dilawati.insyaAllah.


[Mardhiyyah Mohd Jelani] setelah sekian lama mesir berada dibawah cengkaman pemerintah kuku besi, kini dunia telah digegarkan dengan kemenangan secara rasmi calon dari Ikhwanul Muslimin, Dr.Muhammad Mursi sebagai Presiden baru Republik Arab Mesir. Setelah beribu2 nyawa terkorban, akhirnya kemenangan menjadi milik islam..sesungguhnya janji Allah itu pasti! Alhamdulillah..Allahuakbar


[k.Wan Yusra] Allahu akbar walillahil hamd. setelah mereka berjuang mati-matian berpuluh tahun dgn nyawa, masa n harta mereka, Allah beri kemenangan pada mereka yg layak menerimanya. layakkah kita?


[Angel Pakai Gucci] Kemenangan Dr.Morsi dan perjuangan IM membuktikan suatu perkara; tiada apa yang mustahil! Allahu Akbar, walillahil hamd!

[Yahya Adel Ibrahim] How many "Islamists" does it take to bring reform to Egypt? Millions upon Millions upon Millions of voters, even if the envious hate it.

[iluvIslam.com] Tahniah Rakyat Mesir. Pemimpin berfikrah hebat memimpin kamu!

[Nik Tasnim]
Allahu akbar..betapa 'izzahnya ISLAM. "Islam itu tinggi dan tiada yang lebih tinggi darinya." (HR Bukhari). moga ALLAH pelihara kemenangan ini

[Azraai Ahmad] 
Kemenangan IM di Mesir meyakinkan hati kita bahawa...
Jalan Dakwah dan Tarbiyah ini memang:
i. صعب - ثابت (Susah, tapi hasilnya Teguh)
ii. طويل - اصيل (Panjang, tapi sangat Asli)
iii. بطيء - مأمن (Lambat, tapi paling Selamat)



[Aiman KA] "Sesungguhnya secebis kejayaan hari ini bermula dari bulatan-bulatan gembira yang dilakukan oleh As-syahid Imam Hasan Al-Banna dahulu" 

Pembinaan sesebuah negara islam itu bermula dari bawah iaitu individu2 muslim :) sama la jugak Rasulullah dulu bentuk para sahabat tika di Mekah. Bole nampak kan?! Apa lagi Jom berbulatan gembira dgn sies tahap osem..!


[k.Anfal] We discussed this book few months ago, AsySyahid Syed Qutb foreseen this 60years ago, and the fruit of it was seen yesterday. AllahuAkbar walillahilhamd!



SELEPAS KEMENANGAN, What's next?
Memetik terus perkembangannya, seperti berikut;

[Aishah Schwartz] 
MORSI: We are continuing to stay in Tahrir, our joy will not make us forget our Revolution. Our requests: 1) Abolishing the complimentary constitutional amendment (of June 17), 2) the Parliament to come back, 3) Abolishing the military policing authority and 4) the constitutional committee formed by the parliament is valid.

[Aiman KA]
Syabab mesir menegaskan mereka tidak akan keluar dari medan tahrir selagi mana tuntutan2 ini belum terlaksana iaitu :-
1) menolak nas tambahan dalam Perlembagaan seperti yg diumumkan tentera
2) menolak pembubaran 1/3 ahli Dewan Parlimen
3) menghapuskan pembentukan Jawatankuasa Pindaan Perlembagaan yg baru mengikut kehendak Majlis Tentera
4) menolak undang-undang Kementerian Kehakiman yg memberi kuasa kepada tentera utk menangkap rakyat (fungsi yg sama seperti Undang-Undang Darurat yg telah dihapuskan) dan menolak dilanjutkan tempoh peralihan kuasa paling lewat 30 Jun ini walau apa jua keadaan sekalipun.

Mesir belum lagi berada pada tampuk yg selamat selagi mana majlis tentera memerintah. Difahamkan majlis tentera akan berundur pada 30 Jun ini setelah Dr.Morsy dinobatkan Presiden Mesir yg terbaharu.

*     *     *

Demikianlah, byk betul perkara & ibrah yg boleh kita kaut dr isu semasa di Mesir sahaja. Sungguh menarik pulalah reaksi masyarakat dunia terhadap persitiwa yang satu ini. Menurut Syuhada dan Syaimaa' yang menyaksikan komentar di laman2 berita 'terkemuka', perkara yang sering diulang-ulang bersama biodata ringkas Dr.Morsi di kaca TV ialah penegasan 'lack of experience' beliau. Apa pun yang penting rakyat sudah memilihnya, dan ini lebih baik drpd Ahmad Syafiq yang sgt berpengalaman, tetapi dlm bidang politik kotor bersama fulul yang lain. Tahniah Mesir! Doa kita untuk presiden baru dan seluruh ummah ini :)


*Disertakan pautan laman-laman lain berkaitan peristiwa bersejarah tersebut*  
1. KDG
3. Artikel dari CNN yg menceritakan ttg Morsi. Mahu tergelak dgn term yg mrk guna. Mrk mmg extrimis!
4. More photo of the victory. Viva la Revolution FB.
5. Nasyid irfa' ra'sak fowq, enta masri. la lil fulul, raeesna morsi.
6. Video suasana di Tahrir ketika pengumuman kemenangan :)

Ini baru satu langkah ke hadapan. Ianya bukan sorakan kegembiraan semata-mata tetapi juga paluan gendang perjuangan. Dakwah sudah maju satu langkah lagi. Antum sudah ikut?
Engkau hanya pekerja. Allah pelaksana.
Kredit kpd semua sumber sejarah primer & sekunder saya.

Wallahu A'lam.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment