Friday 15 February 2013

Pecah Kereta

15 Feb 2013

Baru selesai bermiting dengan akhawat, membincangkan perihal halaqah. Satu grup akhawat yang lain sudah beredar beberapa ketika sebelum itu. Mereka baru saja selesai usrah yang pertama untuk sem ini, dalam bilik yang sama juga. Tiba-tiba k.maya dapat panggilan. Kereta Iman kena pecah. Semua terkejut. Bergegas k.maya dan beberapa akhawat lain turun ke bawah. Saya, Afiqah dan Asma' tunggu bertiga dalam bilik (baca: kelas) tadi, tapi keadaan yang tenang tadi sudah berubah. Kita, serta-merta rasa tak selamat.

Gambar kereta yang dipecah, dari hp Iman sendiri

Bila diimbas semula kejadian tersebut, rasanya saya dapat lebih menghayati kenapa sebenarnya akhawat buat kerja-kerja 'ini', dan perlu sangat bersungguh di dalamnya... Kerja menyusun halaqah, kerja-kerja yang nampak 'remeh', tetapi besar impaknya. Kerja-kerja memperbaiki keadaan manusia, menyedarkan mereka, membantu mereka, dan juga diri kita sendiri sebenarnya.

Kita mahukan, keadaan dunia yang caca-merba ini pulih. Kita inginkan, masa depan yang selamat dan terjamin untuk generasi-generasi seterusnya; anak-anak dan cucu-cucu kita..



Jika difikirkan sebentar tentang betapa kroniknya permasalahan dunia kini, seakan tak terbayang lagi. Manusia menghancurkan tempat menetap mereka sendiri. Manusia merosakkan apa yang mereka miliki dengan tangan-tangan dan keinginan mereka. Manusia sudah lupa diri.



Allah, besarnya amanah yang dipertanggungjawabkan. Semoga kerja-kerja kita dipandu iman, dan diperkuatkan dengan bantuan Allah. Amin!

"Dream big, you may change the world. Today's smoke is tomorrow's fire"

No comments:

Post a Comment