Friday 15 February 2013

Hidup Perlu Tenang

Hidup yang tenang akan develop dengan baik,
melimpahkan kebaikan kpd persekitarannya.

Hidup yang jauh dari Allah ialah hidup yang dipenuhi kelalaian, kerosakan, kekotoran dan kehilangan yang besar... Hidup yang sempit. Hidup yang penuh kekeliruan.... keluhan... tak ada di dalamnya redha dan syukur.... menyusahkan, tidak tenang. Hidup yang tidak berbaloi.

Apa yang kita dapat.. bila menjauh dari Allah?
Bukankan ianya satu kerugian yang teramat... sangat merugi?

-Hatta bila diuji, tetap baik untuk seorang hamba itu, bila dia tahu bahawa Allah selalu bersamanya. Meminjam cara MK menulisnya, "Cantiknya seseorang bila diuji, dia tahu Allah bersamanya" :)

'Mendapat' Allah, pemilik alam ini. Untunglah!
من وجد الله فماذا فقد، ومن فقد الله فماذا وجد
(Barangsiapa mendapat Allah, maka apakah yang hilang darinya?
Dan barangsiapa kehilangan Allah, maka apakah yang dia dapati?)

Pengajaran minggu ini: Islam mengajarkan bahawa bagaimana teruk pun keadaan, seorang mukmin itu akan tetap kuat dan tabah (nothing can break us biiznillah!); dan dengan itu, segala akibat kan menjadi indah - Lihat pada Nabi Ayyub, Nabi Yunus dan Nabi-nabi Ulul 'Azmi.. Lihat pada pendokong Anbiya'. Allah memuliakan mereka semenjak dari dunia ini, sehinggalah kepada saat mereka mati dan selepasnya. Sebaliknya, Allah biarkan mereka-mereka yang alpa dalam sangkaan-sangkaan mereka, dalam larutnya tipu daya dunia ke atas mereka, sehinggalah mereka bertemu dgn hakikat dalam keadaan yg terkejut, tak bersedia.

No comments:

Post a Comment