Sunday 10 February 2013

Masalah. Mengorak Langkah


Kata orang, the more problems you have, the greater person you may be.
Dan: kita mestilah melihat kepada setiap masalah sebagai 1 peluang atau turning point yang baru dalam hidup kita. Ini kerana, setiap masalah itu pasti datang bersama hikmah dan rahsianya yang tersendiri - Dari situ, macam-macam yang boleh kita pelajari.


Saya kira program 'Ibrah dari Gaza' ialah salah-satu dari turning point untuk saya. Ia menyebabkan saya sedar bahawa pengurusan program merupakan salah satu dari kelemahan peribadi yang paling perlu saya perbaiki. Leadership skill, quick decision skill adalah antara perkara yang sangat menghampakan dalam diri.

Satu lagi kelemahan yang saya baru perasan semester ini, ialah kurangnya fikrah barangkali? Kerana dalam proses membuat keputusan dan mengeluarkan pendapat dalam meeting, output dari kita sebenarnya merupakan hasil daripada apa yang kita fahami dan apa yang kita kuasai selama ini. Bagaimana kita merespon merupakan antara indikator berkenaan tahap kefahaman serta apa yang telah kita lalui. Wah, ini sangat scary =(

Jadi, ini 2 kelemahan yang perlu diatasi segera. Pasti ada byk lagi kelemahan2 yang tak perasan di sana-sini. Mudah-mudahan Allah utus orang-orang sekeliling untuk tegur dan perbetulkan.

-Kata naqibah saya, dengan tarbiyah, segalanya mungkin - InsyaAllah.. seeking for betterment. Masih belajar, sikit demi sedikit. Paling kurang, perlu ada progres. Kalau berhenti di sini saja, nescaya tak akan tiba, sampai bila-bila. Bantu ku, Allahu Rabbi...

No comments:

Post a Comment