Wednesday 26 December 2012

Why History: Part 2

Sejarah ialah satu bidang yang tidak glamour, tetapi besar impaknya.

Ayah kepada Daniel Pipes merupakan seorang sejarawan dalam bidang Soviet Union. Beliau menjadi orang penting/penasihat kepada Presiden Amerika pada zamannya disebabkan Amerika pada waktu itu sedang dalam fasa Cold War dengan Soviet Union. Beliau, yang juga merupakan seorang musuh Islam meraih kedudukan yang prominent di White House hanya kerana ilmunya berkenaan seteru utama AS tersebut (walaupun boleh sajalah beliau tokok-tambah atau membuat AS takut lebih-lebih dengan fakta2 berkenaan Soviet yang tak berapa nak betul). Menasihati tuan presiden sahaja boleh jadi kaya dan berpengaruh tahu!

Menarik kan?

Kalau boleh sampai ke tahap itu, alangkah bertuahnya. Tetapi buat masa sekarang, ianya bukan merupakan prioriti buat jangka masa panjang. Setakat ini saya hanya tahu Suez Canal, Shoshone, Tahrir Square dan Uncle Ho. Cukuplah di sini dulu walaupun ada impian lain seperti;

1. Melawat tempat-tempat bersejarah di seluruh dunia (Bashar Al-Assad betul2 buat saya marah sbb telah menyebabkan kemusnahan tmpt2 yang berusia ribuan tahun lamanya!)

2. Kalau tak dapat lawat seluruhnya pun, paling kurang dapat membawa orang lain travel ke serata tempat lewat kisah-kisah sejarah yang basic.

3. Tahu lebih dan kenal dengan penduduk dunia seramai yang mungkin. Do justice to them. Bukan hanya judge tapi tahu dan memahami kenapa golongan ini buat begitu atau begini. Dalam erti kata lain, why some people do what they did, and how to understand them better.

4. To read between lines and scenes. Or at least to know what's going on.

5. Menulis artikel --> yang ini sangat payah. Barangkali yang termampu hanyalah mengkompilasikan berita dan sumber-sumber seperti yang pernah dilakukan dalam post lalu berkenaan kemenangan Dr.Morsi selaku Presiden Mesir yang baru.

6. Knowing which source to go, and to refer to.

7. Berbekalkan bahasa Arab yang terlimitasi, teringin nak cuba translate video-video sejarah yang penting seperti pasca revolusi ke dalam bahasa Melayu/Inggeris, biar mesej tersebar lebih luas. Hoping that having 2 languages advantage to compliment each other, assisting historical message to reach far many.

Dan untuk impian-impian ini, saya tidak lagi menyesali keputusan minor dalam bidang sejarah (walaupun mungkin ianya tak akan tercapai, tapi kalau dapat menginspirasikan orang lain saja pun cukuplah). Tambahan kalau bukan sekarang, bila lagi mahu belajar perkara-perkara yang lebih dan luar dari bidang pengkhususan?


*Melihatkan pencapaian ilmuwan-ilmuwan hebat seperti Dr. Hafidzi, Dr. Zaharuddin & Ust Hasrizal, terasa diri sangat kecil dan tersangat mustahil untuk melangkah sejauh itu. Tetapi biarlah impian kita hari ini, menjadi pembakar semangat generasi hadapan. Moga Allah pacu :)


Walaupun hanya jadi serdadu kecil, teringin juga nak melangkah.. menyumbang. Doakan!

No comments:

Post a Comment