Wednesday 26 December 2012

Why History: Part 1


Semasa saya membuat keputusan mahu minor dalam bidang sejarah,
ada 3 sebab utama yang mendorong (selain istikharah);

1. Sejarah sebagai complimentary kepada subjek major Qur'an dan Sunnah. Fikir saya pada waktu itu, sejarah ada perkaitan yang sangat rapat dengan bidang hadith dan perkembangan ilmu/wan dalam Islam --> Walaupun skrg saya masih belum lagi menjumpai direct link antara semuanya, saya percaya suatu hari nanti ianya akan tampak jelas, insyaAllah.

2. Memperbaiki bahasa Inggeris --> Subjek-subjek yang diambil dalam bahasa Arab menyebabkan kadang-kadang saya rasa bahasa Inggeris saya semakin 'berkarat'. Ini selalu terbukti lewat presentations  dalam subjek-subjek History yang mana saya selalu tak berpuas hati. Sekurang-kurangnya dengan belajar beberapa subjek dalam bahasa Inggeris, kosa kata dapat ditambah sedikit demi sedikit dan tidaklah ia dilupakan terus sama sekali.

3. Mahu memahami apa yang berlaku di dunia ini dengan lebih mendalam dan dengan kefahaman yang benar. Dalam erti kata lain, saya berhasrat mencapai satu tahap di mana hatta sejarawan pun tidak boleh menipu saya. Tak mahu perlu selalu bergantung kepada 'penceritaan' orang lain untuk menetapkan apa yang saya wajib buat dan percaya. Sir Kopanski (salah seorang History Prof di uia) pernah cakap (lebih kurang): when I read something, I can smell what is authentic and what is made up. Dan untuk mencapai tahap ini, ia sangatlah susah.


'Ala kulli haal, semasa di tahun ketiga semester kedua, saya hampir-hampir menyerah kalah terhadap bidang ini. Keinginan untuk bergraduasi awal sangat tempting pada ketika itu. Apatah lagi melihat kawan-kawan ramai yang sudah grad/bakal bergraduasi. Kalau ikutkan, jika di-cancel saja subjek-subjek minor, saya boleh tamatkan keseluruhan pengajian saya dalam 1 sem sahaja lagi. Ertinya, saya akan memperoleh degree dalam tempoh pengajian 3 tahun setengah instead of 4 tahun.

Dalam masa sama, subjek-subjek History sangat mencabar kesabaran saya. Tanpa latar-belakang yang kuat, dan perlu pula ambil subjek-subjek untuk pelajar History tahun ke-3 dan ke-4, obviously dalam kelas tersebut ketika mana orang lain sudah faham apa yang disampaikan, saya masih terkial-kial dan struggle untuk faham apa itu terma-terma seperti 'Anglo-saxon' dll. Transkrip saya juga sudah 'tak lawa' dengan gred 'B' yang timbul sana-sini. Saya mula merasakan bahawa subjek-subjek IRK (baca: Ilmu Wahyu) sangatlah senang dan barangkali saya telah menyusahkan diri sendiri dengan mengambil sesuatu di luar bidang saya...

etapi kenapa diteruskan juga perjuangan ini. Sebab saya fikir, sometimes someone have to go through something like this for the sake of this ummah. Saya sangat yakin dan percaya apa yang sedang saya lakukan bakal ada manfaatnya yang besar pada masa hadapan. Kalau nak hidup mudah memang mudah - Drop sajalah minor itu dan lupakan ia. Tapi dengan kesusahanlah sebenarnya sesuatu yang lebih berharga itu akan kita peroleh.



Dan hari ini, subjek History yang saya ambil masih lagi sukar, bertambah banyak cabarannya, tetapi sedikit demi sedikit saya dapat melihat jalan kepada 3 objektif yang saya gariskan di awal tadi semakin terbuka untuk dilalui. Sebab itu saya selalu katakan, boleh jadi awal sesuatu perkara itu tak manis. Tetapi teruskanlah jika apa yang kita lakukan itu ialah apa yang kita yakini dan percaya. Kerana berkat kesabaran, akhirnya kita akan melihat dan berpuas hati dengan apa yang kita perolehi.

*Rants bersambung di part ke-2.

No comments:

Post a Comment