Monday 2 January 2012

don't be scared

Selalu cakap takut utk hadapi hari-hari yang mendatang. Entah apa yang akan berlaku - Apa lagi cabaran dan dugaan yang mesti ditempuhi, dan apa lagi persoalan yang bakal terungkai dalam pelbagai bentuk jawapan yang tak mampu dijangka dek akal fikiran. Alhamdulillah terjumpa jawapan dalam artikel ini:

"Saat Allah memberi ruang untuk dia seorang. Berseorangan lebih lama. Hanya dia dan Allah. Ada ruang untuk muhasabah dirinya. Ada ruang untuk berfikir. Benarkah kamu cinta. Sekarang, dia masih mampu tersenyum. Itu bermakna dia mampu! Tersenyum setelah dia melepasi semua itu. Sampai saatnya dia sudah merasa itu bukan kesusahan baginya.

Tapi, hakikatnya penapisan itu akan terus berlaku. Dia tidak tahu apa yang menanti di hadapan. Tapi kan Allah sudah berjanji; tentang sedih dan takut:

“Kemudian jika benar- benar datang petunjuk-Ku kepadamu, maka barang siapa mengikuti petunjuk- Ku, tidak ada rasa takut pada mereka dan mereka tidak bersedih hati“-(Al-Baqarah: 38)

Subhanallah, sebagaimana huraian yang pernah didengari sebelum ini, melihat kepada bahasanya, perkataan ‘khauf’ dalam bentuk kata nama manakala “yahzanuun” dlm bentuk kata kerja. Kata nama menunjukkan khauf itu perasaan yang permanent. Manusia akan selalu takut pada ketidakpastian masa akan datang. Tapi Allah menjanjikan ke atas orang yang mengikuti petunjuk-Nya, ketakutan itu bukanlah seperti ketakutan golongan yang sebaliknya."

If Allah is with you, then why should you be scared.. :)

No comments:

Post a Comment