Friday 23 December 2011

Bulatan Gembira

-Bulatan di mana anak usrah gembira, dan naqibah pun gembira. Suasana ini datangnya dari kedua-dua pihak: bkn hanya naqibah yg kena bertungkus-lumus utk create kegembiraan, tapi anak buah juga perlu main peranan untuk jadikan sesuatu lebih happening dan bermakna. Bak kata pepatah, tepuk sebelah tangan, mana nak berbunyi.. huhu..

-Anak buah gembira dalam menerima, manakala kegembiraan seorang naqibah itu ialah bila dia melihat anak buahnya berjaya. betul-betul berjaya.

-Seorang yang membawa usrah, sepatutnya sgt dekat dgn Allah. Sbb dia melalui dan merasa betapa sukarnya perjuangan Rasulullah membawa manusia kepadaNya. Dan dia juga tahu, peri pentingnya menjadi qudwah pada semua yg ada.

-Menjadi anak usrah, kadang-kadang kurang menghargai naqibah. Nak usrah ikut masa yang dia free saja. Bila busy, tak pergi. Sedang dia tidak tahu bahawa naqibahnya bersusah-payah melapang masa dan mencari ruang utk menyelitkan usrah buat bekalnya.

p/s: Naqibah profesi yg sangat mulia. post ini saya dedikasikan utk para naqibah yang pernah 'membawa' saya. Terima kasih, maaf salah silap, dan moga Allah ganjar dengan syurga ^_^

No comments:

Post a Comment