Wednesday 4 May 2011

Memori Mukhayyam Dakhili


Belum sempat-sempat tulis tentang MUDAH (Mukhayyam Dakhhili).
Hari ini tulislah. Tapi tentang MUDAH 2010, bukan MUDAH tahun ini. Sebab terjumpa nota-nota lama MUDAH tahun lepas, dan rasa macam sangat signifikan pula. Antara tarikh yang tertulis dalam buku lama tersebut: 9 April 2010. Tak sangka, setahun lebih sikit lepas tarikh itu, (16-19 April 2011) sekali lagi Allah beri rezeki untuk ber-MUDAH. Alhamdulillah. Syukur kerana selepas setahun, kita masih di sini. Bak kata k.Sumayyah, setiap kali kita hadir suatu program tarbawi, setiap kali itu jugalah sebenarnya Allah telah memilih kita untuk diletakkan atau dihadirkan ke sana. Segalanya bukan 'by chance' tapi merupakan perancanganNya yang Maha Bijaksana. Jadi, walau dalam apa pun keadaan, dalam fasa apa sekalipun, kena berusaha untuk sentiasa beri yang terbaik dan beristiqamah demi Allah Azza Wajalla.

Tanpa buang masa, dikongsikan nota-nota ringkas MUDAH tahun lepas yang masih terasa bisanya:

"Tarbiyah ini memang panjang. Jalannya memang sukar, susah dan tak disukai ramai. 
Tapi adakah kita punya pilihan lain?"

"Tarbiyah ini mahal kerana ia membawa kepada Allah. Jadi, kalau nak bawa, bawalah dengan bersungguh-sungguh."

"Perbuatan-perbuatan untuk claim jannah --> berapa harga syurga yang sanggup kamu bayar? bargain/bid la dengan Allah. tapi kita semua tahu, apa kos dia sebenarnya" -Kalau segala apa yang pernah kita buat di atas jalan ini adalah untuk menebus syurga, rasanya separuh tiket pun tak lepas. Belum cukup lagi. So, berusaha!!

"Terpilihnya kita adalah pengiktirafan dari Allah, bahawa kita layak memegang taklifan yang berat ini. Gugurnya kita adalah penghinaan dari Allah. Kalau awak tak nak take it serious, don't choose this road. Ramai lagi orang yang nak, & boleh appreciate better if given"

"Tarbiyah as rutin. Tak ada 2 alam"

Bak kata k.Sumayyah, kita berhutang dengan Tarbiyyah. Tarbiyah tak memilih siapa-siapa. Kalau mahu, insyallah akan dapat sebanyak mana yang sanggup kita tampung. Kalau kita gugur, bererti itu pilihan kita sendiri.

Segala perkara ini membuat diri terfikir.. 10, 20 tahun lagi.. adakah aku akan terus berada di atas titian ini? Mudah-mudahan kami semua diperMUDAH untuk meneruskan langkah. Ameen~


 MUDAH 2011 - Satu Syahadah, Satu Misi, Satu Tujuan.
Jumpa lagi seandainya ada rezeki, insyallah! ^__^

No comments:

Post a Comment