Friday 12 August 2011

Ramadhan: 3 Perumpamaan

Ramadhan dalam 3 perumpamaan
*dipetik dr artikel dlm net:

#1: Hujan
Bayangkan anda sedang duduk di tepi tingkap. Cuaca hari itu mendung, sunyi dan berangin. Suasana di luar rumah kelihatan sangat indah dan tenang. Sekali-sekala, beberapa ekor burung terbang melintas di balik awan, melawan derasnya tiupan angin yang membuatkan rerumput dan dedaun beralun melentok ke kiri dan kanan. Tiba-tiba, rintik-rintik hujan mula turun membasahi bumi. Indah sekali. Tetapi ada sesuatu yang memeranjatkan: kali ini, hujan yang turun bukan sebagai air biasa. Sebaliknya, hujan dalam bentuk jutaan not-not dolar! Agak-agak, apa yang akan anda lakukan? dan apakah yang akan terjadi kepada kawasan kejiranan anda? bukankah semua orang akan berlari keluar untuk melihat fenomena yang ajaib ini, dan mengutip duit-duit yang jatuh dari langit pada hari itu? demikianlah Ramadhan, malah lebih agung lagi. Rahmat Allah yang turun meliputi bumi dalam bulan Ramadhan yang Allah pilih & cintai ini, sungguh lebih besar dan terlebih hebat dari nilai jutaan dolar. Kerana rahmat inilah yang boleh menyelamatkan kita dari apa neraka. Jadi, keluarkan tenaga-tenaga yang ada untuk mengaut sebanyak mungkin kebaikan yang tak terlimitasi hanya dalam bulan ini. Sementara masa masih ada! simpan tenaga banyak-banyak, buat apa?

#2: Taman bunga
Tiba saja bulan Ramadhan, secara automatiknya, kita semua -sama ada suka atau tidak, dengan dipaksa atau rela- akan dimasukkan dalam sebuah taman yang sangat indah dah nyaman, namanya Ramadhan. Bersama kita semua adalah bakul-bakul kosong untuk diisi dengan amal. Buatlah apa saja yang kita suka dalam taman yang bernama Ramadhan itu; yang pasti bila tiba masanya, semua orang akan terpaksa meninggalkan taman tersebut seiring tamatnya durasi bulan Ramadhan. Maka di luar pagar itu nanti, akan ada orang yang keluar tanpa membawa apa-apa (seluruh waktunya dalam taman digunakan untuk tidur, bersuka-ria, makan sampai puas, bersenang-lenang, berehat, berehat dan berehat), ada pula yang membawa bersamanya sedikit bunga-bunga amal dalam bakul, ada yang bakulnya penuh dengan dedaunan semata, dan hanya orang-orang yang berusaha keras akan membawa keluar biji-biji benih yang bermutu dan pokok-pokok yang terbaik untuk ditanam dan dihidupkan, buat menghiasi 11 bulan yang mendatang dalam hidup mereka sebelum bisa kembali ke taman Ramadhan. Berdoalah agar kita semua tergolong dalam kalangan mereka ini.

#3: Bagasi
Ada 3 fasa dalam bulan Ramadhan, betul? Sekarang bayangkan bahawa ada 3 beg besar yang terbuka di hadapan anda = satu letaknya pada hari ke-9 ramadhan, satu pada hari ke-19 Ramadhan, dan satu lg pd hari terakhir Ramadhan. Habis fasa pertama Ramadhan (which, sudah berlalu pun), masuk saja hari ke-10 baru ini, bagasi pertama kita yang sudah pun diisi dengan segala jenis amal itu telah selamat dilepaskan dan dihantar naik ke atas. Sekarang, sedar atau tidak, kita sedang mengisi bagasi kedua kita, sebelum pintunya ditutup rapat untuk penghantaran pusingan ke-2 pada waktu akan datang. Dan kemuncaknya ialah bagasi yang ketiga. Berdebar kan kalau tak sedia dari sekarang? Entah apa lah yang nak diisi. And, guess where will we get our luggages back? Di akhirat nanti --> saat di mana segala amal yang kita dah hantar pada waktu sekarang, masa itulah nampak gunanya. Bila terbuka semula bagasi-bagasi dan isinya di depan mata. ~Memandangkan dalam bulan ini saham amal naik menggunung dan pahala jadi berlipat-ganda, tak wajarkah kita tamak? Tamak dalam beramal.

-Doa sama doa. It's never too late..
*2 perumpamaan pertama dari islamicity.com
**perumpamaan terakhir dari FB Productive Muslim

May your Ramadhan and mine be the best ever. Ameen

3 comments:

  1. terlalu besar tulisan anda, senang saya membacanya :P
    best!

    ReplyDelete
  2. ye, terlalu besar tapi cantik. hee.
    oh fatimah, nak share ye!

    ps; awak pergi karnival ramadhan ikram gombak kan? jumpa kat al-amin, inshaA!

    ReplyDelete
  3. nak tukar layout & tulisan, tp blm ada masa :D jd for the time being, sila bear with it ya. hehe.

    sila2:)

    ReplyDelete